söndag 28 augusti 2011

De här med att jobba natt..


Vad tycker ni??

Ibland känns de som ingen förstår att de är otroligt drygt att bli väckt efter ett nattpass,speciellt efter 12 timmarspass,nattpass överhuvudtaget. De känns som ingen förstår att jag orkar INTE laga trettiofemtusen maträtter,att jag inte orkar tvätta all tvätt (för jag tänker inte tvätta tvätt varje jäkla dag som alla andra gör, 1-2 dagar i veckan är perfekt),att jag inte orka bry mig om diskmaskinen som står fylld och väntas på plockas ut…. att jag någon gång kan slippa göra allt de dära å bara vara ett ego någon gång som jag knappt får vara.. Inget händer ju för de är ju oftast jag som får ta tag i detta om de ska hända något?!? Men när jag har jobbat natt vill jag vara ett underbart ego.

De är skit tråkigt å man får skämmas varje gång vi får besök å de är stökigt som fan. Haha,negativ man blir men man blir de när man jobbar natt och retar sig upp på allt och ingenting. Igår ex spelades de musik mellan 11 och tills jag åkte till jobbet. Tror ni jag fick bra sömn? Nej! Men kul! Idag lika så. Fast sonen sprang in ett antal ggr å blev sen väckt över en fråga som svaret redan var självklart. Men kul? Nej! Jag var förbannad men sa inget mer än att jag var trött och drog till att jag inte kan koncentrera mig om jag inte får min sömn och fick mig ett par tårar. När jag är under fas nattpass veckan så vill jag inte bli störd,inte ett dugg. De är då jag blir den där “haggan” MEN måste tillägga att de är då jag blir haggan OMOMOMOM någon väcker mig,bara OM. Jag måste få sova klart min tid. Fråga min mamma. Hon vet hur de känns att bli väckt för ibland när hon jobba natt kunde man ringa å väcka henne ibland å jag är lite glad att jag fick känna på hur de känns eftersom de var säkert svårt att förstå då att “de är väl inte så farligt”…. MEN JOOO! De är de. De är rena mardrömmen att bli väckt. Man blir som en zombie,förbannat,ledsen,gråtfärdig om man inte får sova sina timmar. Här behöver jag mina 8-9 timmar om jag bara kan få sova. VIKTIGT,VIKTIGT!

Vet inte hur många ggr jag har blivit väckt under denna helg som jag har försökt sovit mina timmar.  Jag kan inte räkna och vill inte räkna. Vill inte tänka. Ibland vill jag bara dra ur telefonjacket å aldrig mer sätta igång de. Lätt att jag glömmer den helt och ja,då bryr jag mig inte om de har ringt någon. Haha,så tråkig är jag. Men jag önskar alla som väckte mig kunde förstår en vacker dag att man blir jäkligt knäpp av att vakna (man känner sig bakis fast man inte har druckit något) eller anstränga sig för att göra saker under nattveckan. Alla vanliga kvinnor som arbetar vardagar mellan 7-16 har EN mensvecka. Jag har tamefan två. En under lingon och en under nattpasset ;) Sen finns de ju människor som inte vet att man har jobbat å de är en annan femma :)

Så gott folk! De är i detta fall jag vill vara en ego…

2 kommentarer:

72,2 i min barndomsstad sa...

VIKTIGT - att förklara för familjen att varje gång du jobbar natthelg så sover du inte hemma. BÄST så. Antingen sover du i U-a eller här hos oss. VIKTIGT också att tala om för folk som ringer, besöker eller bara vill hjälpa till att just denna helg behöver ingen göra någonting OM du sover hemma. Jag tycker att det är bäst du sover någon annan stans. Då slipper du tänka på tvättmaskinen, diskmaskinen och alla olika maträtter som folk önskar sig. Samt lättare för din närhet som tex W att förstå att mamma måste sova, jag träffar henne på måndag - punkt slut. Jannice detta är ingen lek utan blodigt allvar. Du vet själv hur lätt misstag kan bli när du inte har sovit klart. Tänk på att det gäller inte bara dig nu - jag tänker om du kör i detta tillstånd finns det andra människor ute på vägarna SAMT W behöver ha sin mamma glad och pigg. Så lyd mitt råd sov någon annan stans. Här finns det ett sovrum som står till förfogande. Puss min älskade dotter - tänk lite längre nu än bara denna dag.

Anonym sa...

Hej Jannike! Jättefin blogg du har. Tittar in i den för jag gillar dina inlägg och bilder. Du skriver tänkvärdiga saker men även en del tips på bakning. Önskar man kunde göra dessa underbara bakelser som du gör. Tar du beställningar? :-) Jag förlorade en nära familjmedlem eftersom hon inte fick sova ut tillräckligt. De var säkert inget hon tänkte på då. De var så hemskt när beskedet kom. DU LÄR SOVA UT EFTER NATTPASSEN! De finns inge värre än att vara trött och ockoncentrerad i bilkörning. De känns som man är full och att mista livet när du är ung o har barn är ju verkligen inget du ska göra. Min nära familjmedlem Nina blev bara 27år. Hon krockade med lastbil och dog direkt... Denna nära familjmedlem var min dotter :-( Vi stod varandra nära och nu på söndag skulle hon fylla 29år. Ta vara på livet,man lever bara en gång och då ska man leva länge. Men Där stod jag med den Vanja (som var då 4år) i famnen för jag var barnvakt då. Nu har hon bara sin pappa och de är då man får en tankeställare. Stanna bilen när du är trött. Ta hand om dig! Kramar Ulla