fredag 26 augusti 2011

Pepparkaksdeg

Ja,idag styrde jag upp en pepparkaksdeg. Jag vet, jag är tidig. Men William vart sugen här om dagen faktiskt å varför inte göra en egen smet istället för köpa färdigköpta pepparkakor. Vi fikar ju nästan aldrig. Bara till kalas,eller ger bort de jag bakar men så idag blir de till oss. Tänkte jag skulle baka med William ikväll eller imorgon. Vi får se. Beror på hur trött jag är efter jag jobbat natt. De blir helgpass hela helgen. Lör och sön värst. Jobba 12 timmar då. Annars får vi ta de en annan dag. Här nedan är receptet jag gjorde på…

(blir ca 100 stk) koka upp 2dl sirap & 2,5 dl strösocker. Tillsätt 250g smör, 1/2 dl vatten,ev citronarom och rör om ordentligt. Låt massan svalna. Blanda 1 1/2 tsk birkabonat och 1 påse pepparkakskryddor med 4dl vetemjöl. Tillsätt detta i sirapsblandningen tillsammans med ytterligare 4 dl vetemjöl. Rör ihop till en fast deg. Låt den vila kallt i kylskåpet,gärna över natten. Kavla ut degen tunt och ta ut pepparkakorna med mått. Grädda i 200 grader i ca 8 min.

LYCKA TILL! :)

Inga kommentarer: