måndag 24 november 2014

Pepparkaksdeg


2dl sirap
2,5 dl strösocker
1/2 dl vatten
1 msk malen ingefära
1 msk malen kanel
1/2 msk malda kryddnejlika
1/2 msk malen kardemumman
1 1/2 tsk bikarbonat
ca 8 dl vetemjöl

Koka upp sirapen och sockret.
Tillsätt smöret och vattnet.
Rör om ordentligt.
Låt massan svalna.
Blanda bikarbonat,kryddorna och halva av mjölet.
Tillsätt resten av mjölet.
Rör ihop till en fast deg.
Låt degen stå ett dygn i kylen innan utbakning.
Gräddas i ugnen i 200 grader i ca 8 min när du kavlat ut och format.


1 månad kvar till julafton och vi ser fram emot det.
Imorgon tror jag nog att jag plockar fram julen.

Sen ska jag och William baka pepparkakor efter skolan.
Har ni börjat baka peppisar,lussebullar eller julgodis?

1 kommentar:

Maria - Wikers Liv sa...

Oj vad duktig du är som gör egen pepparkaksdeg! Det har jag aldrig tagit mig tid till ;)Men så är jag inte så förtjust i att baka heller ;) Jag och döttrarna gör alltid lussekatter, så det blir det någon kväll. Sen ska jag göra knäck och Rocky road, men har inte kommit igång än.
Kram/maria