torsdag 21 maj 2015

En mättande LCHF-paj


Hej,Idag gick vi upp med tuppen.
Lilla Felix vaknade halv åtta idag och vi myste en stund i sängen.
"Däää" och försöker peka ser det ut som...

Vi var ute en stund hos kaninerna.
Släppte ut hanarna i betesburar,gick en PW och gjorde två pajer av denna goda paj.
En LCHF paj som är verkligen mättande.
Perfekt att ha i matlåda i helgen då jag ska in och jobba lite extra.
Sambon tar barnen och det blir en nyttig helg för honom.
Då får han se hur det kan vara att inte hinna med ibland ;)
Felix är ju ett riktigt vilddjur men otroligt lättskött.

Pajdeg: 3 dl mandelmjöl, 0,5 dl skalade sesamfrön,1 msk fiberhusk,1 tsk salt,40 g smör,1 ägg.Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 175 g i ca 10 minuter tills skalet fått lite färg.
Ta sedan ut och höj ugnen till 200 grader.

Pajinnehållet: 300 gram riven västerbottensost, 3 ägg, 3 dl vispgrädde,salt,peppar och muskot.
Lägg den rivna osten i pajskalet. Vispa ihop ägg och grädde och häll i pajskalet, över osten.Grädda i 25-30 minuter i nedre delen av ugnen. Serveras ljummen eller rumsvarm.

Ja,det är en perfekt dag idag.
Solen skiner dock kom det en regnstänk här i cirka fem minuter.
Nu solsken igen.

KRAM

7 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Paj med västerbottenost är ju bara så gott!
Brukar med göra glutenfri då min magen år bättre av det:)
Här är med växlande väder... Nu skiner solen igen, men jag måste ta hand om lite tvätt o städa känner jag. Så man bara kan njuta när man kommer hem imorgon då de lovat en stoooor sol och varmt :)
Kram Anna

Lotta sa...

Sv: Tack så jättemycket, jag fick tillbaka den igår och fick VG så jag är supernöjd verkligen! :D Känns galet bra!

Hur är det med dig? Det var ett tag sen nu. Har det hänt något nytt i livet? :) KRAM!

Fröken M sa...

Gott ! Det måste testas !
LCHF är något ja "borde" börja anamma igen för fluffet runt midjan blir allt mer påtagligt - lagom till bästa bikini säsong !? ;)
Kram

Sallys hus sa...

Hallå där!
Å den där såg ju supersmaskens ut.
Länge sedan jag gjorde paj...
Å lille Felix...himmel så stor han blivit... va fort det går. Han föddes ju nyss...
Tack för dina gulliga kommentarer.
Kram Katarina

dianasdrömmar sa...

Mums, den lät god kram Diana

Käthes Mode sa...

Ser otroligt gott ut! :)

Malin sa...

Mums, så gott!!!

Ha en fin helg!
Kram